zondag 3 april 2016

ontspullen

ONTSPULLEN
week 1

Het is een vreemd fenomeen.
Dat ik plots wil ontspullen.
Ik wijt het aan het voorjaar.
Iets 'oerouds' in de genen.
De behoefte aan frisse lucht.
 Aan nette lege kasten.
Dat is wat ik wil.

Maar dit is wat het is...


Ik houd namelijk van spullen!
Het zal mijn creatieve geest zijn.
Die overal wel iets in ziet.

'Verzamel herinneringen in plaats van spullen.'
Zegt trendwatcher James Wallman.
Maar spullen zijn voor mij geen zielloze objecten.
Zij zijn herinneringen én toekomst tegelijk.

Dit weekend stond in teken van keramiek.
De vrijdag en zaterdag bracht ik door in Gouda.
Achter de draaischijf op (keramiek)school.
Ik verzamel niet alleen spullen. Ik maak ze ook graag.


Doel was het draaien van een bord en theepot.
Kortom: bergen geduld, bloed, zweet en tranen.

Wat een werk!
Ik koester voortaan ieder zelfgedraaid bordje!

Hieronder - na drie dagen- mijn vier best geslaagde borden.
(De theepot laat nog even op zich wachten…)


Had ik vroeger altijd een hekel aan scheikunde.
Dit weekend bracht ik er vrijwillig een vrijdagavond mee door! 
Aan mij bureau druk rekenend met oxides, formules en recepten.

Had de leraar mij toen maar uitgelegd:
Dat je er zulke prachtige glazuren van kan maken!
Dan had ik vast geen herexamen hoeven doen.


Oh, en toen moest mijn bureau wel opgeruimd.
Dat gaf ruimte! Om meteen te vullen...
Met iets dat ik graag wilde.
Zo is het eigenlijk ook met 'ontspullen'.
Ik wil alleen de spullen die ik graag wil.

Daar ben ik niet alleen in.
'Opgeruimd' van Marie Kondo is wereldwijd een besteller.
Haar tweede boek is alweer uit: 'Spark joy'
Ik heb het besteld. Gek eigenlijk.
Want wilde ik niet juist geen... maar dat terzijde...

Die 'spark joy' daar gaat het om!


 Die 'spark joy' voelde ik toen ik vandaag mij borden afdraaiden.
Op zondag in mijn studio met de deuren open.
De vogels floten en de zon scheen.

Die 'spark joy' voel ik ook.
Bij de veranda met mijn verzameling kleurige vintage stoeltjes.
Bij de schoon geschrobde tegels in de tuin.


 Vandaar dat ik bedacht.
Als ik nu iedere week:
 één klein opruim projectje doe.
Een jaar lang. 
Waarbij ik steeds weg doe.
Waar ik geen plezier aan beleef:

* Groene alg op de tegels.
* Tupperware bakjes zonder deksel.
* Single sokken.
* Niet passende kleding.
* Stapels kneusjes en misbaksels.

Dan voel ik continu die 'spark joy'.

Alleen zie ik er altijd zo tegen op.
(Je moet wat over hebben voor een spark joy…)

Gelukkig reageerde op Instagram @item_______ super enthousiast.
Waarmee zij mij precies het duwtje gaf dat ik nodig had.
Er ontstond zelfs een hashtag #éénopruimprojectperweek
Spontaan ging zij zelf gelijk aan de slag.
Ze begon lekker klein en ruimde haar nachtkastje op.



Waarmee zij ook weer andere inspireerde:
@tessa_twistolove deed haar keuken. 
@chantalroeling borstelde haar tuintafel algen vrij.

Zelf deed ik dus mijn werktafel. Al was dat van korte duur…
Mijn lief borstelde de tuintegels. Voor een zomer plezier!

Vind je het ook leuk om mee te doen?
Voor je blog geef je naam door of op IG gebruik de hashtag.

Wat zullen we opgeruimde hoofden en huizen krijgen! :-)
#éénopruimprojectperweek






















4 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen! Hier moet ik ook heel nodig in de opruimstand. Kleine stukjes tegelijk werkt vaak het beste. Dus... deze week, ondanks het drukke programma, toch maar iets proberen op te ruimen. gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik houd van jou bomvolle studio <3 Kan ik zo van genieten, overal om je heen inspiratie. Leuk om ook eens foto's van je keramiek school te zien! Ik vind de borden echt schitterend, ben benieuwd naar de theepot. Klinkt als een flinke uitdaging

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corine
    Ooit ga ik ook draaien! Geweldig lijkt me dat. Tot nu toe maak ik veel keramische objecten. En in juni ga ik voor het eerst raku stoken 😃 Ook het glazuren en nw technieken blijf ik uitproberen. Bijna een vak apart zou ik zeggen! Fijne dag Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I love your studio, it looks, like you are very creative. I always try to clean everything up, but then I start a new project and .... again, it looks messy.
    Perhaps I should look into this book, you discribed. The only consolation is, that I know a lot of creative people with messy studios.

    Whatever, I love your blog and the wonderful pictures. Thanks for sharing it.
    Bärbel

    BeantwoordenVerwijderen