zondag 28 februari 2016

mijmeringen en ShowUp 2016

SHOWUP 2016

Als kind was ik al gevoelig voor kleur en interieur.
Ik decoreerde al jong mijn eigen slaapkamer.
En ik veranderde regelmatig van stijl.



Later werd de slaapkamer van mijn zus door mij ingericht.
Niet dat zij dat overigens belangrijk vond.
(Mijn zus was meer van het uiterlijk en mooie kleding.)


Maar ik zat zo vaak bij haar op haar slaapkamer…
Dat ik het gewoon niet langer meer kon aanzien! 

Ik weet het - het is niet het allerbelangrijkst.
Maar parfumflesjes staan zoveel mooier als je ze bij elkaar zet!
En het is zo'n eenvoudige handeling om even te doen.
Net zoals een scheef schilderij recht hangen…

Kortom, ik was al vroeg van de schoonheid en de yin en yang.


De inhoud van die paar 'woon' winkels die ons dorpje rijk was.
Die kende ik als kind al helemaal uit mijn hoofd.
Uit school ging ik vaak even op mijn fietsje etalages kijken.



Vanaf mijn elfde jaar stapte ik dan ook zelf op de bus.
Om in Leiden, Haarlem en later Amsterdam inspiratie op te doen.
Vooral Dille & Kamille en tweedehands winkels waren favoriet.

Waarna ik op mijn achttiende eindelijk 'mijn eigen' huis inrichtte.
En al mijn huizen (en werkplekken) die daarna kwamen. 


Nog altijd kan ik uren door mooie steden dwalen. Het liefst door die smalle zijstraatjes, om unieke kunstenaars, verzamelaars of tweedehands winkeltjes te ontdekken.

Inmiddels dwaal ik ook graag in mijn eentje door Londen of Parijs. Of uren lang over internet. Heerlijk om te doen. Mijn virtuele wagen vol te laden met spullen. Om vervolgens gewoon de computer uit te zetten. Sorry, voor dit schaamteloze gedrag. Maar heerlijk vind ik dat.

Zo lees ik ook graag een kookboek met een zak chips.
(En haal ik daarna patat...) Maar dat terzijde.


Ik geniet van uniek, handgemaakt of tweedehands.
Ik val voor mooie lijnen en kleurrijk design.
Voor vormgeving met boodschap of een knipoog.


Of het mooiste: wanneer alles met elkaar samenvalt.
De inrichting, de producten en de bedenkers.

De virtuele wereld en de werkelijke wereld.
Wanneer je er dan ook nog wat kan drinken, eten of lezen…



Ik was dan ook heel nieuwsgierig naar de ShowUp 2016.
Waar kunstenaars en ontwerpers hun nieuwe producten presenteren.


En… het was de moeite waard!
Ik vond het echt een feestje om er te zijn!

Zo knap om in een kaal gebouw.
Zonder historie van een stad.
Of straatjes om te dwalen.

Zoveel verschillende stijlen.
Toch als een fris modern geheel neer te zetten.
Met behulp van strakke lijnen, veel wit en licht hout.


Natuurlijk moest er ook (in)gekocht worden.
Aan alleen dwalende bezoekers hebben kunstenaars niets.



Er moet immers ook gewoon brood op de plank. 
Nieuwe grondstoffen worden ingekocht.
Klei, draad, hout of papier.


Laat al dat 'denken en harde werken' zich eigenlijk wel uitbetalen?

Want over een half jaar liggen de populairste ontwerpen,
alweer massaal bij de grote ketens.
Of lag de oorsprong ervan al eerder bij de kringloop?
Hoe ontstaan dingen? Wie ontdekt wat en waar?


Soms moet je ook maar niet teveel nadenken.
Gewoon genieten van wat is.

Want anders verdwaal je.
In je eigen hoofd.






Foto's zijn gemaakt bij o.a. 
Ben ik je naam vergeten?
Laat het weten dan zet ik hem erbij!

4 opmerkingen:

  1. Fijn om te dwalen en op zoek te zijn naar mooie dingen.
    Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ik word hier ook helemaal blij van! Zo grappig, ik was als kind ook steeds mijn kamer aan het veranderen...
    Je laatste zinnen zijn zó waar!!
    Groetjes van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen