woensdag 22 april 2015

Tussen kunst & ambacht

Tussen kunst & ambacht

Ateliers, studio's en werkruimtes.
Ik houd ervan.
Alle ideeën die daar geboren worden.
Of die er kunnen worden geboren.

Mijn eerste (deeltijd)jaar van de ambachtelijke opleiding 
keramische technieken zit er alweer bijna op.
Nog twee jaar te gaan!

Ik zal de school missen van de zomer.
Ik houd van de geur van klei, de kunstwerken die overal staan,
 maar vooral ook gewoon van de lokalen zelf.
Van alle materialen en gereedschappen.
De legio aan mogelijkheden.

Alleen krioelt het er altijd van de vele drukdoende mensen.
Dat hoort erbij, maar is ook wel erg jammer...

Want ik wil ergens tussen ambacht en kunst komen.
Dan heb ik rust in mijn hoofd nodig.


Uniek was het dan ook toen afgelopen zaterdag.
Het draailokaal en ovenlokaal ineens leeg waren.

Ik had jullie natuurlijk ook graag het glazuurlokaal, handvormlokaal, opberglokaal 
en het leslokaal willen laten zien. En de diverse werkplekken op de gangen.

Maar deze twee lege lokalen moest ik even op de foto vastleggen.


Wanneer je je ogen tot kiertjes zou knijpen, dan heb je weinig fantasie nodig om je onderstaand plaatje voor te stellen.

De vele pottenbakkers ateliers zoals ze vroeg in Gouda waren.
Mijn oma en vader zijn geboren in Gouda.
Mijn 101 jarige oma had vroeger een oom die pottenbakker was. 


Hoe leuk is het om met deze oeroude techniek, 
nu moderne en unieke dingen te mogen maken!

Laten we hopen dat deze zomer de zon flink gaat schijnen.
Dan kunnen mijn atelierdeuren open en mijn draaischijf naar buiten.


En wat zal het dan lekker rustig zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten