zondag 12 januari 2014

Keramiek #workshop #1

DO IT YOURSELF (DIY)

Gisteren had ik een keramiekworkshop van Netty Janssens.
Over het maken van kleurrijke transfers op keramiek.
Bij Keramikos in Haarlem.

Voor 2014 heb ik mij namelijk voorgenomen om meer yin-yan te zijn.
Oftewel 'hoofd en hand' meer in balans te houden.

Maar vooral ook omdat ik het heel leuk vindt, om meer met mijn handen 'in de klei' te zitten.

Overigens kwam er bij deze workshop geen klei aan te pas!
Wel heel veel kleur en inzicht in hoe gekleurd porselein tot stand komt.

Daarna konden we heerlijk gaan experimenteren.


Ik maakte zelf bovenstaande kleuren transfers.
Waarvan je dus weer stukjes in (al gebakken) porselein kan branden.
Er zaten elf keramisten en ik als hobbyist.
Dus ik waande mij zelf heel even een serieuze kunstenaar.
Al kan ik verder niets met deze transfers, aangezien ik zelf (nog) geen oven heb...

Daarna gingen we experimenteren met overgebleven transfers van fabrieken.
De bedoeling was er repen en patronen uit te scheuren en knippen.
Maar ja, ik zag bomen en flamingo's en die kon ik natuurlijk niet aan repen scheuren.
Want zoals ik al eerder blogde, heb ik iets met flamingo's: klik hier voor flamingoblog

Het werd dus meer een collage —> en daarmee was ik gelijk weer kunstenaar af…


Daarna kon je experimenteren met kleurpigment (poeder) en (schilders)medium.
Dat je na menging over het geglazuurde porselein (zogenaamde opglazuur) kon schilderen.
In mijn geval, gewoon een goedkoop schaaltje van Xenos.

Je moest de tussenlaagjes goed laten drogen, waar helaas geen tijd voor was.
Waardoor de kleuren uitliepen, wat dan wel weer heel experimenteel was...

De mogelijkheden inspireerde mij wel enorm en ik zie al een scala aan toepassingen voor mij!


Nu zit mijn hoofd vol met dromen over keramiek.
Complete eigen productielijnen, terwijl ik nog geen kommetje kan draaien...

Nou ja, dat is niet waar. Hieronder mijn eerste kommetje.
(Links naast de rode emmer.) De start van mijn tweede kommetje op de schijf.
Gedraaid vorig jaar bij mijn introductieles bij de SBB in Gouda.


Het wordt dus tijd om in mijn studio serieus ruimte voor een oven te gaan maken.
Hoewel ik bang ben dat dat ook een nieuwe 'stoppenkast' zal vragen.
Waarom roept een nieuwe wens, altijd weer nieuwe problemen op?

Afijn, ik weet in ieder geval al hoe ik mijn logo op een transfer kan gaan zetten.
Voor mijn eerste serieuze kommetjes straks.
Van mijn eigen 'rode kers' label :-)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten